Ga naar main content
data.jpeg

BNP Paribas Fortis en Onze Natuur slaan handen in elkaar voor meer biodiversiteit

De problemen die de klimaatverandering met zich meebrengt, zijn ons ondertussen allemaal welbekend. Maar het is minstens even belangrijk om aandacht te schenken aan het behoud en herstel van de biodiversiteit. Dat lukt alleen door heel wat dingen anders aan te pakken, bijvoorbeeld op economisch vlak. Daarom zet onze nieuwe partner BNP Paribas Fortis volop in op het duurzaam gebruik van natuurlijk kapitaal. Door onze gigantische impact op de natuur te verminderen, stellen we onze (groene) toekomst veilig. En daar tekenen we voor bij Onze Natuur! 

Coronacrisis drukt ons met de neus op de feiten

Hoe urgent de situatie is, ondervinden we sinds maart 2020 aan den lijve volgens Wilfried Remans, hoofd CSR (corporate social responsibility) en public affairs van BNP Paribas Fortis: “Onze ecosystemen staan onder druk. En dat terwijl een studie van het Wereld Economisch Forum aantoont dat meer dan 50% van het wereldwijde bruto nationaal product rechtstreeks afhangt van de natuur! Zo hebben we natuurlijke bestuivers nodig voor alles wat met landbouw te maken heeft, halen we een heleboel grondstoffen zoals hout en mineralen rechtstreeks uit de natuur, rekenen we op een bepaald klimaat om gewassen te kunnen telen en hebben we voor heel wat productieprocessen belachelijk veel water nodig. De grens tussen mens en natuur wordt altijd maar kleiner, kijk maar hoe - zoals bij ebola - het coronavirus vermoedelijk van dier op mens kon overspringen.”

Europa verplicht bedrijven om hun impact te verkleinen

Het is dus geen wonder dat er naast de klimaatdoelstellingen ook een wetgevend kader komt omtrent duurzaam natuurgebruik en behoud van biodiversiteit, licht Wilfried toe: “Europa ontwikkelt een biodiversiteitsstrategie die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun impact op de natuur. Welke niet-hernieuwbare grondstoffen gebruiken ze? Hoeveel water hebben ze nodig? Veroorzaken ze niet-omkeerbare vervuiling? Wat gebeurt er met hun afval? Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de kapitaalmarkt, want investeerders zullen minder geneigd zijn om nog geld te pompen in natuuronvriendelijke sectoren of bedrijven die erg afhankelijk zijn van natuurlijk kapitaal. We moeten meer evolueren naar een circulaire economie waarin herbruikbaarheid de norm is. En als grootbank zetten we daar graag mee onze schouders onder.”

Hoe zet BNP Paribas Fortis zich in voor meer biodiversiteit?

“Bedrijven waarin we investeren moeten voldoen aan bepaalde biodiversiteitseisen, zeker in gevoelige sectoren zoals landbouw, mijnbouw of palmolie. Zo worden ze verplicht om na te denken over de rol die ze spelen in het behoud van onze natuur. Bovendien zijn we gestopt met investeren in enkele superschadelijke sectoren, zoals de tabaksindustrie. Die legt niet alleen een bom onder onze eigen gezondheid, maar de impact van alle peuken die wereldwijd achtergelaten worden in de natuur is gigantisch. Wanneer bedrijven bij ons een lening aangaan, kunnen we hen een korting geven als ze kunnen aantonen dat het geld gebruikt wordt om een positieve shift te maken inzake natuurherstel. Dat levert die bedrijven trouwens niet alleen een financieel voordeel op, het maakt hen ook sterker in de toekomst. Ze lopen minder risico omdat ze onafhankelijk worden van natuurlijk kapitaal en staan daardoor stabieler in de markt.”

Het spreekt voor zich dat BNP Paribas Fortis ook zelf zijn steentje bijdraagt. Wilfried: “Uiteraard dragen we lokaal ons steentje bij, door middelen te schenken aan natuurorganisaties zoals WeForest, Natuurpunt en Natagora, of door al onze medewerkers een halve dag per jaar betaald verlof te geven om als vrijwilliger aan een sociaal- of natuurproject te werken. Op die manier wil BNP Paribas Fortis tegen eind dit jaar wereldwijd 1 miljoen uur ‘tijd’ geven aan de maatschappij. Ook zijn we al sinds eind 2017 een klimaatneutraal bedrijf wat betreft onze directe impact en besteden we bijzonder veel aandacht aan het minimaliseren van papier- en plasticafval.”

Biodiversiteitsbewust met de hulp van Onze Natuur

Ook de communicatiestrategie van BNP Paribas Fortis draagt bij tot de bewustmaking rond het belang van biodiversiteit. Annemie Goegebuer, Head of the Centre of Expertise Communications: “Duurzaamheid maakt deel uit van ons DNA. Daarom is het ook een belangrijke pijler in onze communicatiestrategie. Die heet Positive Banking: hoe kunnen we als bank, samen met onze medewerkers en onze klanten, bouwen aan betere toekomst?

De samenwerking met Onze Natuur past binnen die strategie om positieve impact teweeg te brengen. Het online platform van Onze Natuur brengt dagelijks verhalen over onze biodiverse natuur, maar ook over de uitdagingen waarmee diezelfde natuur dagelijks te maken krijgt. Door de inheemse natuur in een positief daglicht te stellen, herovert onze diverse fauna en flora een plekje in het hart van alle Belgen. En wat je bewondert, daar ga je als vanzelf meer zorg voor dragen. 

Annemie: “Samen met Onze Natuur brengen we niet alleen verhalen over onze inheemse natuur. We organiseren ook een interne communicatiecampagne waarbij we onze medewerkers uitnodigen op ontdekking te gaan in hun tuin, terras of op hun balkon. De campagne combineert beleving en informatie: de leuke doe-challenges worden aangevuld met een educatief luik. Waarom zijn bijen en insecten zo belangrijk? Hoe begin je aan een stukje wilde tuin en waarom maakt dat het verschil? De eerste reacties zijn alvast veelbelovend: onze collega’s hebben er zin.”

Het is duidelijk: om natuurontdekker te zijn, hoef je niet ver te reizen. Het wilde België start waar je voordeur stopt: gewoon buiten. Zo maken we samen van biodiversiteit ieders eerste prioriteit!

Meer over


Gerelateerde artikels